Podróże

Duna-Ipoly Nemzeti Park – piękne lasy w pobliżu Budapesztu

Najgorszy miesiąc w roku nadal trwa (chociaż muszę przyznać, że w tym roku jest nadzwyczaj łaskawy), więc zapraszam Was na trochę słonecznych zdjęć. Tym razem wybierzemy się na wycieczkę na północ od Budapesztu do Duna-Ipoly Nemzeti Park, czyli Parku Narodowego Duna-Ipoly. Wybraliśmy się tam z M na wycieczkę zaraz na początku ciąży ze Smokiem. Miała być piękna pogoda. My potrzebowaliśmy odpoczynku a ja jeszcze byłam w stanie funkcjonować (tydzień później już nie oddalałam się zbytnio od muszli klozetowej). Jedyny pech w tym, że trafiliśmy na długi weekend na Węgrzech, więc ceny noclegów poszły w górę. Był wtedy koniec października a termometry wskazywały 24 stopnie. Nie pomyliłam się. Faktycznie w dzień był całkiem przyjemny upał. Wynajęliśmy sobie pokój w domku noclegowym w miejscowości Szokolya i stamtąd chodziliśmy na spacery w głąb parku. Niestety ciąża już powoli dawała mi się we znaki, więc wyprawy były raczej leniwymi spacerami niż ekstremalnymi wycieczkami.

Piękna tabliczka z napisem: ten ogród to nie jest toaleta ani przejście (w moim wolnym tłumaczeniu) 🙂

Sam Park Narodowy Duna-Ipoly znajduje się na północ od Budapesztu i od Dunaju zaraz przy granicy ze Słowacją. Możemy urządzać sobie tutaj piesze wycieczki po dość łagodnych szlakach. Przyroda tutaj różni się nieco od naszej polskiej fauny i floru. Te lasy są zwyczajnie cieplejsze, więc będą tutaj rosły drzewa wolące cieplejszy klimat (chociaż do tropikalnych palm im jeszcze dużo brakuje). W okolicy możemy obserwować także dużo gadów (jeżeli jesteśmy cierpliwi i/lub mamy wprawne oko).

Dodatkową atrakcją zwłaszcza dla dzieci jest wąskotorowa kolejka parowa. Oczywiście nie wszystkie kolejki tutaj jeżdżące są parowe. Niekiedy możemy trafić na zwykłą elektryczną.

1Widok na Wyszehrad.

Duna-Ipolu Nemzeti Park jest bardzo przyjemnym miejscem na odpoczynek od codziennej pracy. Możemy tutaj godzinami chodzić po lasach, urządzać sobie pikniki i obserwować dzikie zwierzęta (my widzieliśmy spoko różnych ptaków, lisa, jaszczurki i trochę niewielkich gryzoni). Przyjemnie jest tutaj odpoczywać od zgiełku wielkiego miasta. Już się nie mogę doczekać następnej tam wyprawy :-).

Tedi

Olga Vitoš

Nie potrafię usiedzieć na jednym miejscu. Ciągle muszę coś roboć. Jestem mamą, doulą i kobietą, która uwielbia działać. Wspieram kobiety w okresie okołoporodowym a także po stracie dziecka. Prowadzę warsztaty dla kobiet w ciąży i dla rodziców. Jestem prezesem Fundacji Kocham Zapinam, dzięki której promuję bezpieczne przewożenie dzieci w samochodach. Maluję, tłumaczę z języka czeskiego oraz tworzę książki dla dzieci. Jestem także jednym z twórców akcji #MaluchyNaBrzuchy.